6.9 C
Belgrade
6.3 C
Zagreb
5.5 C
Sarajevo
17.10.2021.

BURNOUT 2.0: Kako u 3 koraka sprečiti sledeći nivo pregorevanja na poslu

IZDVAJAMO

Ako je COVID-19 pandemija sadašnjice, da li znate šta nas čeka u budućnosti?

Dok je danas pandemija donela veću svest o higijeni radnog prostora i kuće, čini se da će svest o mentalnoj higijeni tek doći na red. Očekujemo sami od sebe da smo mašine koje uspešno podnose konstantne turbulencije radnog okruženja, bez uticaja na radne performanse. Iako racionalno možemo shvatiti da je u takvim uslovima emocionalni balans gotovo apstraktan pojam, raznorazni lični i sistemski razlozi nas nagone da od sebe i dalje očekujemo nemoguće.

 

 

Mnoga istraživanja govore u prilog tome koliki uticaj pandemija ima na radno okruženje. Prema istraživanju Infostuda, čak 60% kompanija u Srbiji je uvelo kao privremenu ili stalnu meru rad od kuće. Međutim, promena nisu pošteđeni ni oni koji su ostali ili se vratili u svoje kancelarije – strožije higijenske mere neminovno utiču na preuređenje radnog prostora. Sve ove promene negativno utiču na našu motivisanost i produktivnost, na šta se preko 40% vlasnika kompaniji žalilo, prema istom istraživanju.

U kontekstu njenog uticaja na posao, ono što karakteriše ovu pandemiju jeste činjenica da nas konstantno postavlja van zone komfora. Sada je period kada smo stalno u nepoznatom: ne znamo ni kako će nam posao niti život izgledati ni za nedelju dana, a tek ne naredne godine. Tolika neizvesnost čini da smo pod konstantnom anksioznošću, s kojom tek treba da naučimo da živimo, i to još neko vreme. A ono što nam najteže pada jeste činjenica da je neizvesno koliko će to vreme trajati.

 

 

Ove česte promene predstavljaju svojevrsne mikronapade na naše psihološko stanje, zbog čega smo stalno izloženi stresu. Postavlja nas u poziciju „bori se – beži“, gde smo svakodnevno izloženi izboru da li ćemo aktivirati sve svoje resurse i veštine u cilju „preživljavanja“ ili ćemo biti pasivni i predati se situaciji. Ukoliko nemamo izgrađene mehanizme za ublažavanje anksioznog doživljaja ovih turbulencija, gotovo sigurno dolazi do pregorevanja ili izgaranja (burnout).

Organizacioni konsultanti ovih dana sve više skreću pažnju na potencijalno uvećavanje izgaranja u periodu krize i nude rešenja za prevenciju. Burnout, tj. izgaranje ili pregorevanje, kao koncept je poznat još od 1974. godine. Predstavlja stanje između
hroničnog stresa i depresije u koje ulazimo usled neravnoteže u nekom od aspekata posla i života, kao što su recimo opterećenje na poslu, nemogućnost kontrole nad situacijom, doživljaj neadekvatnog nagrađivanja usled uloženog truda i rada, nepovoljni odnosi unutar zajednice (bilo poslovne ili porodične), doživljaj nepravede ili poljuljanog sistema vrednosti.
Čini se da je aktuelna pandemija ugrozila balans gotovo svih navedenih aspekata, a naročito one koji se tiču kontrole, kako sebe i svojih reakcija, tako i celokupne situacije. Treba imati na umu da negiranje i/ili potiskivanje uticaja koje neravnoteža bilo kog od navedenih aspekata ima na naš svakodnevni život može dovesti do emocionalne iscrpljenosti, a potom i izgaranja.

 

 

Ovi aspekti se mogu svesti i na tri ključna epicentra: dovođenje u pitanje sopstvenog identiteta, osećaj kontrole i osećaj iscrpljenosti. Upravo na njima počivaju osnove tri zlatna pravila kako sprečiti burnout 2.0 kod sebe i u svom timu:

1. Zaštitite sopstveni identitet
Doživljaj pretnje sopstvenom identitetu, samovrednovanju ili socijalnom statusu povećava rizik od izgaranja. Zato je važno da tačno znate šta su vaši zadaci, a šta zadaci vaših kolega.

Nagradite i sebe i svoj tim na kraju svakog završenog zadatka ili etape koja vas vodi do cilja. Negujte kulturu razgovora i deljenja teškoća sa kojima se susrećete na tom putu. Ukoliko vam je potrebna podrška na ovom putu, jedan od početnih koraka može biti Grupa biznis podrške.

2. Kontrolišite ono što možete kontrolisati
Nesigurnost i osećaj da gubimo tlo pod nogama je jedan od najvećih doprinosa izgaranju i stresu. Zato je neophodno da u svakoj situaciji jasno definišete šta je problem.

Razgovarajte otvoreno sa svojim kolegama o tome kako svako iz svoje uloge razume akutni problem i koje predloge ima za njegovo rešavanje. Mnogi nesporazumi nastaju jer se ne razumeju očekivanja od pojedinca u timu, te tako je važno otvoreno diskutovati o tome kako svako od članova tima razume svoja zaduženja. Na taj način svaki član tima ima osećaj da se njegov glas čuje, što povećava doživljaj kontrole nad onim na šta on može uticati.

3. Ne iscrpljujte se
Iscrpljenost, bilo ona kognitivna, emocionalna ili fizička, neminovno utiče na pregorevanje.
Neprekidni zahtevi posla utiču na emocionalnu iscrpljenost i povezani su sa ozlojeđenošću i
cinizmom.

Ne očekujte od sebe da konstantno trčite maraton, pametni sprintovi će vas pre dovesti do cilja. Pa tako organizujte svoj radni dan po principu više kratkih, ali visokokoncentrisanih etapa rada, sa pametnim pauzama između.

Nemojte zanemariti važnost spavanja – nedavna studija zaposlenih u finansijskoj industriji otkrila je da je, pored velikih pritisaka posla, pregorevanju doprinela i nesanica. Za bolji noćni san primenite svakodnevno vežbanje, kao i redovno izlaganje dnevnoj svetlosti tokom dana.

 

 

Posao, kao ni život, nije crno-beo. Priznajte njegovu realnost i u periodu pojačanog stresa spolja nemojte sebi postavljati previsoka očekivanja iznutra.

Međutim, ukoliko osećate da imate problem sa preplavljujućom anksioznošću usled previše zahteva i doživljaj kao da gubite tlo pod nogama – BURNOUT KOUČING trening je baš za vas!

Jelena CONSULTING tim je osmislio posebno delotvoran program koji sistemskim uvidom u vaš poslovni kontekst, ali i psihodinamskim uglom u vašu ličnost pronalazi rešenje koje će odgovarati isključivo vašoj situaciji i vašoj ličnosti. Kroz trening stičete iskustvo da svoju situaciju posmatrate na nov način, a zatim uz pomoć ova dva sertifikovana psihodinamska organizaciona konsultanta pronalazite sopstvene metode kako da se na održiv i zadovoljavajući način izborite sa trenutnim, ali i budućim izazovima.

Za više informacija posetite njihovu stranicu:

https://jelenatasicplecas.rs/pregorevanje-na-poslu-burnout-koucing-trening

Požurite, jer su prijave i dalje u toku, te se možete prijaviti klikom na ovaj link:

https://jelenatasicplecas.rs/prijave-koucing-trening-grupa-biznis-podrske

 

 

Piše: Jelena Tasić Plećaš, Jelena CONSULTING
Foto: Milica Petrović

 

 

- Reklama -
- Reklama -

Najnovije